ANNEKE DE WITTE

Anneke de Witte, als Zeeuwse van oorsprong zelf ooit eilandbewoonster, is gefascineerd door eilanden:

“Het romantische verlangen naar onbekende verten is van alle tijden en zorgde voor de mythevorming rond eilanden.Tegenwoordig komt daar de behoefte bij te willen ontsnappen aan het hedendaagse vereiste van voortdurende beschikbaarheid, even weg en volkomen onbereikbaar jezelf te kunnen zijn. Zo refereert het ‘eilandgevoel’ ook aan het toegenomen individualisme. Eilanden kennen veel gezichten. Het zijn niet alleen paradijselijke gebieden en toevluchtsoorden, maar ook plaatsen van verdoemden. Het zijn dynamische plekken, waar zee en land elkaar ontmoeten, waar golven op het eiland dit hebben doen rijzen en dalen.Eilanden zijn kwetsbaar, maar ook een rotsvast rustpunt in de stroom van energie van de oceaan of eigenlijk ons bestaan.

Monk’s Island

Bij ‘Monks Island’ is het beeld energiek en bewegelijk. De hoge keramieken sokkel met zijn golvende uitwaaierende rokvorm doet denken aan een voortschrijdende figuur. Het aluminiumdeel bovenop is als een zinnebeeld van een ‘heilige geest’. Geïnspireerd door ‘het licht’.

aluminium op keramiek
€ 1.500,-

Mona Lisa’s Island

Bij al mijn beelden maak ik eerst het bovenste deel. Daarna volgt de onderkant als vormantwoord op de vorm van de bovenkant. Dit deed ik ook bij het beeld ‘Mona Lisa’s Island’. Het bovenste deel staat afgebeeld op het schilderij van Leonardo da Vinci. Voor mij was dat de ‘trigger’ om het onderwaterdeel te ontdekken. Het landschap op de schilderijen van Leonardo zijn vaak geheimzinnig en lijken te vertellen over de achtergrond van de meestal mythische afgebeelden, in dit geval Mona Lisa.

keramiek
€ 1.250,-

Inish

Het beeld ‘Inish’ oogt helder en heeft een sobere uitstraling. Ik associeer dit met de karesansui tuinen, de ‘droge berg en water tuinen’ in Japan. Hier liggen de rotsblokken in het zorgvuldig aangeharkte grind en symboliseren het eeuwige en onveranderlijke. De alomvattende leegte en oneindigheid van de oceaan, en de geest die vrij is van gedachten en concepten. Zoals bij deze tuinen vervullen ook de beelden voor mij een meditatieve functie of een impuls voor reflectie. De beweging van de duisternis naar het licht vormt als het ware een sokkel, waarbij de waterspiegel de draaglijn van het bovenste deel van het eiland is. De vaste vorm boven, terwijl de ondervorm meer vloeibaar is. Als vulkanisch samengebalde energie die een weg naar buiten zoekt. Van eilanden is, net als bij ijsbergen, slechts het topje zichtbaar. Negentiende deel bevindt zich onder het wateroppervlak. Dat geheimzinnige onbekende stuk nodigde uit tot fantasierijke mogelijkheden.

keramiek
€ 2.750,-